Pokémon GO! De zomergame: Gotta catch ém all!

Sinds begin juli zijn we in de ban van Pokémon GO, nog nooit had een Pokemon-GOcomputerspelletje zo veel impact. Overal ter wereld lopen mensen met hun mobiele telefoon rond in de echte wereld, op zoek naar Pokémon. Naast alle negatieve berichten In het nieuws zijn er ook interessante initiatieven.

Wat is Pokémon GO?
Pokémon GO is een augmented reality-game waarbij je op zoek moet naar Pokémon die in de 'echte wereld' verschijnen. Door de camera op je smartphone zie je het gewone beeld op het scherm, maar als je geluk hebt, verschijnen er ook Pokémon in beeld. Je vangt Pokémon door een Pokéball naar het dier te gooien. Vervolgens kun je de Pokémon trainen in zogenoemde gyms, kun je ze laten battelen en krijg je punten. Door de game word je dus aangemoedigd om daadwerkelijk naar buiten te gaan om Pokémon te vinden. Dit filmpjegeeft een goede uitleg hoe het werkt. 

Opvallend is dat de gebruikers van de app, die ruim twee weken geleden is uitgebracht, meer tijd besteden aan het spel dan aan Snapchat, Instagram en WhatsApp. Het is interactief en nostalgisch. Pokémon GO voegt twee belangrijke digitale trends samen in een ​​spel: Locatie (gesignaleerd via GPS) en Augmented Reality  (Toegevoegde Realiteit door het plaatsen van Pokémon in de wereld via de smartphone camera).

Kansen met Pokémon GO
Er zijn twee soorten vaste locaties in het spel: PokéStops en PokéGyms. PokéStops zijn vaste locaties om Pokéballen of andere in-game goodies te halen (meestal scholen, kunstwerken of bijzondere gebouwen). De andere vaste plaats is een ‘gym’, waar je met je Pokémon tegen andere trainers kunt battelen.

Beide type plaatsen in het spel trekken regelmatig spelers aan. En dat is precies de reden waarom ze interessant zijn voor organisaties.

Nostalgie
Pokémon werd in 1991 door Satoshi Tajiri bedacht. De eerste versie van Pokémon verscheen in Game Freak's Game Boy Camera in 1995. Pokémon is sindsdien uitgegroeid tot de op een na succesvolste gamefranchise ter wereld, na Super Mario.
Pokémon is zelfs na twintig jaar nog steeds populair onder schoolgaande jeugd (7-12 jaar). Inmiddels zijn de eerste spelers van Pokémon GO de dertig gepasseerd en velen daarvan worden nu weer teruggetrokken naar dat stukje nostalgie.

Artikelen op internet
Meer lezen over deze hype en wat het kan betekenen voor o.a. de zorgsector, hieronder enkele links naar artikelen op internet:

Pokémon GO: het begin van een revolutie in gamification? Een artikel  hoe het spel werkt en de mogelijkheden in de toekomst

Pokemon GO krijgt jongeren met autisme de deur uit Voor wie zich dezer dagen groen en geel ergert aan de hordes die op de meest bizarre locaties virtuele monstertjes menen te zien: Pokémon Go heeft ook z'n zonnige kanten. Zo blijkt het razend populaire spel een uitkomst voor mensen met autisme. GGZ-instelling Parnassia Groep is enthousiast, net als de spelers en hun naasten.

Pokémon GO voor volwassenen én marketeers: Kansen met Pokémon GO Gezien de demografie van de spelers is het spel ook voor volwassenen.

Ideeën en mogelijkheden om in te haken op de hype:
Marketingkansen
Mogelijkheden

 

2016-07-21 12:02:00

Reacties

Om te reageren dient u ingelogd te zijn.