Ontwikkelcoalitie ‘Andere vormen van stagebegeleiding’ trots op bereiken van ‘Koploperstatus’

Donderdag 15 oktober kreeg de Ontwikkelcoalitie ‘Andere vormen van stagebegeleiding in zorg en welzijn’ het certificaat van ‘Koploper’ uitgereikt door het landelijke Actie Leer Netwerk. Het is bij iedereen bekend: er is een groeiend tekort aan mensen in de zorg. Zorgorganisaties hebben de opgave om te zorgen dat meer nieuwe mensen aangetrokken en opgeleid worden. Krapte op de arbeidsmarkt dwingt werkgevers na te gaan hoe stagiaires goed op te leiden, te begeleiden en daarmee te behouden voor de organisatie en de sector. En dat zij-instromers een zo goed mogelijke overstap maken naar de zorg. Hoe doe je dat? Door een warm welkom geven en goede begeleiding bieden. Maar hoe leid je mensen goed op als je al te maken hebt met tekorten op de werkvloer? Met elkaar op zoek naar creatieve oplossingen, dat hebben de organisaties Sint Jacob, De Hartekampgroep, Viva! Zorggroep, Ons Tweede Thuis en het Nova College gedaan binnen de VBZ-ontwikkelcoalitie ‘Andere vormen van stagebegeleiding’.

Er zijn 4 nieuwe werkwijzen als pilot toegepast:

  • Inzet van inwerkcoaches bij Sint Jacob
  • Inzet  van senior Werkbegeleider bij Viva! Zorggroep
  • Inzet van oudere jaarsstudent bij Ons Tweede Thuis
  • Inzet van docent op de werkvloer door Nova College

Het bijzondere aan deze aanpak is de horizontale samenwerking tussen vier zorgorganisaties uit verschillende sectoren (ouderenzorg, gehandicaptenzorg) en het onderwijs in de regio. Volgens een gezamenlijk ambitie met ruimte voor een eigen invulling per organisatie. De Hartekamp Groep (gehandicaptenzorg) was binnen de ontwikkelcoalitie actief betrokken als sparringpartner en ervaringsdeskundige.

Een mooi voorbeeld is de inzet van inwerkcoaches bij de ouderenzorgorganisatie Sint Jacob om de begeleiding van studenten te verbeteren. Met de nadruk op de startfase om studenten een ‘Warm Welkom’ te bieden. De inwerkcoach geeft begeleiding bij zowel praktische zaken als bij de persoonlijke kant in het werk, de impact van nieuwe indrukken en ervaringen op de student. De inwerkcoach doorloopt de eerste weken een stappenplan met de studenten en is voor hen een duidelijk aanspreekpunt. De training ‘Train de Trainer’ is ingezet om het ontwikkelen van didactische en coachende vaardigheden van de inwerkcoach te borgen. De inwerkcoach stemt het inwerkproces af met de leercoach van de desbetreffende opleiding.

Marjo de Graaf, Opleidingsadviseur Jacob leerhuis: “Ik ben blij en trots dat we door samenwerking en vernieuwing studenten beter begeleiden. De koploperstatus  voelt als een erkenning en opsteker om ons samen te blijven inzetten voor goede begeleiding van studenten en nieuwe medewerkers in de zorg.”

De pilots zijn op initiatief van de gemeente Haarlem gestart. De deelnemende zorgorganisaties zijn aangesloten bij de netwerkorganisatie samen Voor Betere Zorg, regio Kennemerland, Amstelland en Meerlanden, van waaruit de aansturing en coördinatie gedaan is. “Mooi dat we vanuit de gezamenlijke ambitie zo’n resultaat hebben bereikt. Goede voorbeelden inspireren andere organisaties om goede begeleiding te gaan realiseren. Ook komend jaar verkennen we met elkaar nieuwe wegen”, aldus Wilma Jansen, senior beleidsmedewerker bij samen Voor Betere zorg. Meer weten over de verschillende pilots?

Klik hier.

bijlage bij persbericht koploperstatus.PNG

2020-10-15 02:52:00

Reacties

Om te reageren dient u ingelogd te zijn.